Christine Dallaire

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Christine Dallaire
Full Professor

1999, Ph.D., Canadian Studies, University of Alberta
1994, M.A., Études du sport (sociologie), Université d’Ottawa
1991, B.E.P., Éducation physique, Université d’Ottawa

MNT 375

Office: (613) 562-5800 ext. 4279

Work E-mail: christine.dallaire@uOttawa.ca

Christine Dallaire

Biography

Christine Dallaire studies sports and physical activity from a sociocultural perspective, with a particular focus on Canadian society and francophone communities. Her main area of research is the role of sport in the discursive construction of francophone and Canadian identities among youth. She received SSHRC funding (2000-2004) for a comparative study of the Jeux de l'Acadie, the Jeux franco-ontariens and the Jeux francophones de l'Alberta. She then received more SSHRC funding (2007-2011) to study the Jeux de la francophonie canadienne and the Jeux du Québec. Her interest in Canada’s francophones led her to take part in a Community-University Research Alliance — Knowledge-based Community Governance (SSHRC 2009-2014) — as well as to carry out projects on improving professional practice and institutional programs. For example, she performed studies for Canadian Heritage, the Canadian Teachers’ Federation (francophone services section) and the Fédération de la jeunesse franco-ontarienne (FESFO).  Christine Dallaire supervises master’s and doctoral students working in the broader area of the reproduction of identity and representation through sport, who have encouraged her to expand her thinking beyond cultural identity, to address issues of gender and sexuality, as well.

Research interests

  • Minority francophone communities
  • Canada
  • Youth
  • Discourse analysis
  • Games, sports and minorities
  • Sports and identity/representation

Ongoing Research

Games and reproduction of identity among Canadian francophone youth

This research compares minority and majority francophone identities reproduced by youth taking part in the Jeux de la francophonie canadienne and the Jeux du Québec. 1) What discourses on francophone identities are passed along at these games? 2) To what extend does sport encourage the reproduction of francophone identities at these games? 3) What benefits do youth derive from participating in these games? Do these games nourish their francophone pride? In particular, do they benefit from gathering and having social contact with other youth? Do these games help improve their athletic performance? Do they encourage athletic activity? 

Selected Publications

  • Dallaire, C., Couillard, G et Houle, M.F. (accepté) Legs du travail à la FESFO : apprentissage en emploi pour un engagement francophone ultérieur au-delà du réseau jeunesse. Contribution invitée dans Gratien Allaire, Peter Dorrington et Mathieu Wade (Dirs.) Penser la francophonie au prisme de la résilience, de la résistance et des alliances. Collection Culture française d’Amérique. Québec : Presses de l'Université Laval.
  • Dallaire, C. et Harvey, J. (sous presse). Sports and French-Language Politics in Canada: The Case of Two Francophone Games. Invited contribution to Bairner, A., Kelly, J. and Lee, J.W. (Eds.). Handbook of Sport and Politics. London: Routledge.
  • Dallaire, C. et MacKay, S. (sous-presse). L’engagement des Skirtboarders : La constitution du « sujet moral » sur Internet. Dans Nicole Gallant et Diane Farmer (Dirs.) Regards sur… L’engagement des jeunes dans diverses sphères de leur vie. Réflexions théoriques et conceptuelles. Québec : Presses de l’Université Laval.
  • Dallaire, C., Prévost, P. et Houle, M.F. (2016, février). La formation et la documentation du savoir à la Fédération de la jeunesse franco-ontarienne (FESFO) : une stratégie gagnante pour renforcer l’engagement des jeunes dans la francophonie minoritaire. Stéphanie Garneau et Nicole Gallant (Dirs.). Les jeunes et l’action politique : Participation, contestation, résistance (pp. 147-165). Québec : Presses de l’Université Laval.
  • Weninger, D and Dallaire, C. (2016). “’It’s not how you look; it’s what you do.’ Western Canadian Barrel Racers, Rodeo Legitimacy and Femininity”. Special issue of Sport and Society on Extra-Ordinary Women, DOI: 10.1080/17430437.2016.1175140
  • Na, D. and Dallaire, C. (2016). Korean sport for international development initiatives: exploring new research avenues, Asia Pacific Journal of Sport and Social Science, DOI: 10.1080/21640599.2015.1126948
  • Dallaire, Christine, Normand, Martin, Houle, Magalie-France et Prévost, Philippe (2015). «Le développement et la transmission des savoirs au sein de la Fédération de la jeunesse franco-ontarienne par le moyen de la formation et des cahiers de legs» dans Linda Cardinal et Éric Forgues (Dirs.)  Innovation et gouvernance francophone au Canada (pp. 247-267). Québec, Presses de l’Université Laval.
  • Dallaire, C. (2015). Assessing the sociology of sport: On national and ethnocultural communities in Canada. International Review for the Sociology of Sport, 50(4-5), 413-418.
  • Dallaire, C. (2014). La FJCF et ses Jeux de la francophonie canadienne : s’investir pour mousser l’engagement francophone des jeunes. Contribution invitée dans A. Pilote (Dir.) Francophones et citoyens du monde: identités, éducation et engagement, pp. 183-209. Québec : Presses de l’Université Laval
  • MacKay, S. et Dallaire, C. (2014). Skateboarding Women: Building Collective Identity in Cyberspace. Journal of Sport and Social Issues, 38(6), 548-566.
  • Gibbs, L. et Dallaire, C. (2013). Sending a Message through Captain Canada’s Punishment: News Media Coverage of the Patrice Cormier Hockey Violence Incident. Journal of Sport Media, 8(1), 45-63.
  • MacKay, S. et Dallaire, C. (2013). Skirtboarders.com: Skateboarding Women and Self-formation as Ethical Subjects. Sociology of Sport Journal, 30(2), 173-196.
  • MacKay, S. et Dallaire, C. (2013). Skirtboarder Net-a-Narratives: Young Women Creating their Own Skateboarding (Re)presentations. International Review for the Sociology of Sport, 48(2), 171-195.
  • Dallaire, C. (2012). « Le sport et la reproduction des identités nationales et minoritaires au Canada. » Contribution invitée dans Ewen, G. et Coates, C.M. (dirs.) Introduction aux études canadiennes : Histoires, identités, cultures (pp. 235-250). Ottawa : Presses de l’Université d’Ottawa.
  • Dallaire, C., Gibbs, L., Lemyre, L. et Krewski, D. (2012). The Gap between Knowing and Doing: How Canadians Understand Physical Activity as a Health Risk Management Strategy. Sociology of Sport Journal, 29(3), 325-347.
  • MacKay, S. et Dallaire, C. (2010). La contestation des discours sur l’obésité : YouTube et la femme « grosse » parrhésiaste. Recherches féministes, 23(2), 7-24.
  • Tardif, C. et Dallaire C., (2010). La satisfaction des patients francophones de l’Est de l’Ontario traités en réadaptation à domicile. Francophonies d’Amérique, 30, 61-88.
  • Dallaire, C. (avec la collaboration de R. Khalife, A. Lafond et M.-H. Villeneuve, V. Boily et S. MacKay) (juin 2010). Rapport de recherche. Les Jeux de la francophonie canadienne 2008 : Renforcer l’appartenance francophone chez les jeunes. Rapport final de recherche remis le 1 juin 2010 à la Fédération canadienne de la jeunesse canadienne-française. 167 p.
  • MacKay, S. and Dallaire, C. (2009). Campus Newspaper Coverage of Varsity Sports: Getting Closer to Equitable and Sports-Related Representations of Female Athletes? International Review for the Sociology of Sport, 44(1), 25-40.
  • Boudreau, R., Dallaire, C. et Deveau, K. (2009, décembre). L’appropriation culturelle des jeunes à l’école secondaire francophone en milieu minoritaire : Synthèse de l’enquête. Ottawa : Fédération canadienne des enseignantes et enseignants. 30 p.
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